Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Hakkari University, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Turkey
Approval Date: 2024
Thesis Language: Turkish
Student: Cahit ATSIZ
Supervisor: Naciye Aynas
Abstract:
Bu çalışma, okul yöneticilerinin kullandıkları motivasyonel dilin
öğretmen algılarına göre okul iklimi ve akademik başarı üzerindeki etkilerini
incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, öğretmenlerin motivasyonel dile ilişkin
algılarının, cinsiyet, branş, mesleki kıdem ve eğitim durumu değişkenlerine
göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır.
Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı Hakkâri il
genelinde görev yapan resmi ve özel ortaokul öğretmenleri oluşturmaktadır.
Örneklem, basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 635 öğretmenden
oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Motivasyonel
Dil Ölçeği” ve “Okul İklimi Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrenci başarısının
değerlendirilmesinde ise 2023-2024 eğitim-öğretim yılı Liselere Geçiş Sistemi
(LGS) merkezi sınavında okul başarı ortalamaları esas alınmıştır. Toplanan
veriler SPSS ve AMOS programlarıyla analiz edilmiş; tek yönlü varyans analizi(ANOVA), bağımsız
gruplar t-testi, Pearson korelasyon analizi ve demografik özellikleri
belirlemek için betimleyici istatistikler kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna
göre, motivasyonel dilin okul iklimi ile pozitif yönlü ilişkisi bulunduğu
anlamlı bir şekilde yordadığı, akademik başarıyı ise %10’luk olumlu yönde
ilişki kurduğu ve anlamlı bir şekilde yordadığı görülmektedir.