OKUL YÖNETİCİLERİNİN KULLANDIKLARI MOTİVASYONEL DİLİN OKUL İKLİMİ VE AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDE ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hakkari Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cahit ATSIZ

Danışman: Naciye Aynas

Özet:

Bu çalışma, okul yöneticilerinin kullandıkları motivasyonel dilin öğretmen algılarına göre okul iklimi ve akademik başarı üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, öğretmenlerin motivasyonel dile ilişkin algılarının, cinsiyet, branş, mesleki kıdem ve eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır.

Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı Hakkâri il genelinde görev yapan resmi ve özel ortaokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem, basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 635 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Motivasyonel Dil Ölçeği” ve “Okul İklimi Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde ise 2023-2024 eğitim-öğretim yılı Liselere Geçiş Sistemi (LGS) merkezi sınavında okul başarı ortalamaları esas alınmıştır. Toplanan veriler SPSS ve AMOS programlarıyla analiz edilmiş;  tek yönlü varyans analizi(ANOVA), bağımsız gruplar t-testi, Pearson korelasyon analizi ve demografik özellikleri belirlemek için betimleyici istatistikler kullanılmıştır.

Araştırma sonucuna göre, motivasyonel dilin okul iklimi ile pozitif yönlü ilişkisi bulunduğu anlamlı bir şekilde yordadığı, akademik başarıyı ise %10’luk olumlu yönde ilişki kurduğu ve anlamlı bir şekilde yordadığı görülmektedir.