This study aims to determine the needs of families with children with visual impairment. Families with children with visual impairment constituted the study group of this qualitative study, which was built with a phenomenology design. The criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used in determining the study group. In this context, 15 families residing in Ankara were reached. The study used the Personal Information Form and Semi-Structured Interview Form created by the researchers to collect data. The data collection process of the research was completed in the 2017-2018 academic year. In the data analysis, descriptive analysis and content analysis techniques were used as qualitative research data analysis techniques. As a result of the study of the interviews with families with children with visual impairment, it was determined that families have needs in different areas. Academic skills, daily life skills, informed, behavior problems, mobility skills, social skills, psychological support, social exclusion, sexual education, and orientation were identified as the areas that families need. When the findings of the study were examined in detail, academic skills, self-care skills, information, and problem behavior were among the areas that families with children with visual impairment need the most. The results obtained from the research were discussed with the relevant literature. At the same time, some suggestions for application and further research are presented.
Bu araştırmanın amacı, görme yetersizliği olan çocuğa sahipailelerin gereksinimlerinin belirlenmesidir. Olgu bilim deseniylekurgulanan bu nitel araştırmanın çalışma grubunu görmeyetersizliği olan çocuğa sahip aileler oluşturmuştur. Çalışmagrubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerindenölçüt örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Bu kapsamda,Ankara ilinde ikamet eden 15 aileye ulaşılmıştır. Araştırmada veritoplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan KişiselBilgi Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formukullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama süreci 2017–2018 eğitimöğretim dönemi içerisinde tamamlanmıştır. Verilerin analizinde,nitel araştırmalarda veri analiz tekniği olarak kullanılan betimselanaliz ve içerik analizi tekniklerine yer verilmiştir. Görmeyetersizliği olan çocuğa sahip aileler ile yapılan görüşmelerinanalizi sonucunda ailelerin farklı alanlarda gereksinimlerininolduğu belirlenmiştir. Akademik beceriler, günlük yaşambecerileri, bilgilendirilme, davranış kontrolü, bağımsız hareketbecerileri, sosyal beceriler, psikolojik destek, dışlanma, cinseleğitim ve yönlendirilme ailelerin gereksinim duydukları alanlarolarak tespit edilmiştir. Araştırma bulguları detaylı olarakincelendiğinde, görme yetersizliği olan çocuğa sahip ailelerin ençok gereksinim duydukları alanların başında akademik beceriler,öz bakım becerileri, bilgilendirilme ve davranış kontrolü konularıgelmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ilgili alanyazınlailişkilendirilerek tartışılmıştır. Aynı zamanda uygulamaya ve ileriaraştırmalara yönelik bazı öneriler sunulmuştur.