Sosyal Ağların Gölgesinde: Lise Öğrencileri Üzerindeki Sosyal Medya Etkilerinin Çok Yönlü Analizi


AÇAR D., DEMİR A.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.29, sa.1, ss.38-56, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma lise öğrencileri arasında sosyal medya kullanımının geniş yelpazedeki etkilerini ele almaktadır ve dijital çağın bu önemli fenomeninin gençler üzerindeki hem olumlu hem de olumsuz sonuçlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma fenomenolojik bir metodoloji kullanarak, 22 lise öğrencisi ile yürütülmüş derinlemesine mülakatlar ile ele alınmıştır. Bu yöntem öğrencilerin sosyal medya deneyimlerini, algılarını ve bu platformların günlük yaşamları üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde anlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler sosyal medyayı eğitim materyallerinden kişisel bakıma, modadan sosyal ilişkilere kadar geniş bir içerik yelpazesi için kullanmışlardır. Bu platformlar öğrencilere benzer ilgi alanlarına sahip akranlarla bağlantı kurma ve sosyal destek ağlarını genişletme imkânı sunarak, sosyal bağlarını pekiştirmelerine ve kültürel açıdan zenginleşmelerine olanak sağlamıştır. Ayrıca sürekli bilgi akışına maruz kalmak, bilgilerin aşırı yüklenmesine ve önemli bilgilerin unutulmasına neden olabilmektedir. Bu durum öğrenciler arasında artan bir yorgunluk ve bıkkınlık hissine yol açmakta, akademik performansları üzerinde dikkat dağınıklığı ve stres gibi olumsuz psikolojik etkiler yaratmaktadır. Bu bakımdan bu araştırma, sosyal medyanın gençler üzerindeki etkilerini daha iyi anlamak ve yönlendirmek için eğitimcilerin sosyal medya kullanımını dikkatle izlemeleri ve öğrencilere sağlıklı kullanım alışkanlıkları kazandırmak amacıyla destekleyici stratejiler geliştirmelerinin önemini vurgulamaktadır.
This research addresses the comprehensive effects of social media use among high school students. It aims to uncover both the positive and negative outcomes of this significant phenomenon in the digital age. Employing a phenomenological methodology, the study was conducted through in-depth interviews with 22 high school students. This method seeks to comprehensively understand students' experiences, perceptions, and the impacts of these platforms on their daily lives. Students have utilized social media for a wide array of content ranging from educational materials to personal care, fashion, and social relationships. These platforms have provided students with opportunities to connect with peers who have similar interests and to expand their social support networks, thereby enhancing their social connections and cultural enrichment. Additionally, constant exposure to an information stream can lead to information overload and forgetting important information. This situation has led to increased feelings of fatigue and ennui among students, creating adverse psychological effects such as decreased attention span and increased stress on academic performance. Consequently, this research underscores the importance of educators carefully monitoring social media use and developing supportive strategies to instill healthy usage habits among students, to better understand and guide the effects of social media on youth.