Had ve Ta‘zîr Tartışmaları Bağlamında İslâm Ceza Hukukunda İçki İçme Cezası


Creative Commons License

EŞİT D.

Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.14, ss.194-210, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İslâm hukukunda cezaların en meşhur tasnifi had, kısâs ve ta‘zîre dayanan üçlü sınıflamadır. HadlerAllâh hakkı olarak yerine getirilmesi gereken ve miktarı Şâri‘ tarafından belirlenmiş cezalardır. İçki içmecezası da cumhuru oluşturan Hanefîler, Şâfi‘îler, Mâlikîler, Hanbelîler ve Zahirîler tarafından had olarakkabul edilmektedir. Ancak cumhur içki içme haddinin miktarı konusunda ihtilâf etmiştir. Erkendönemden itibaren içki içme cezasının had değil ta‘zîr türünden bir ceza olduğu görüşü ortaya atılmıştır.İçki içme cezasının Hz. Peygamber dönemindeki uygulanma şekli başta olmak üzere sahâbîlerdönemindeki farklı uygulamalara konu olması bu cezanın had oluşuna ilişkin tartışmaları beraberindegetirmiştir. Araştırma içki içme cezasının türüne (had-ta‘zîr) ilişkin ileri sürülen tartışmalaraodaklanmaktadır. İçki içme cezasının had olarak kabul edenlerin görüşleri ve delilleri fıkhî mezheblerbağlamında ele alınacaktır. Daha sonra içki içme cezasının ta‘zîr türünden bir ceza olarak kabul edenleringörüşleri delilleriyle beraber zikredilecektir. Son olarak da içki içme cezasına ilişkin farklı görüşler esasalınarak genel bir değerlendirme yapılacaktır.
The most famous classification of punishments in Islamic law is the trilogy classification based on ḥadd, Retaliation (qıṣâṣ) and taʿzīr. The punishment for drinking (wine) is accepted as ḥadd by Hanafīs, Şāhāfi‘īs, Malikīs, Hanbalīs and Zahirīs. From the early period, it was put forward that the penalty for drinking (wine) was not ḥadd, but a taʿzīr of punishment. The research focuses on the arguments about the type of wine (ḥadd-ta‘zīr) punishment. Here, the narratives (rivâya) that lead to different approaches to wine punishment will be conveyed collectively. Subsequently, the opinions and evidence of those who accept the punishment of wine as ḥadd will be discussed in the context of fiqh sects. Subsequently, the opinions of those who consider the punishment of wine as a ta‘zīr shall be mentioned together with the evidence. Finally, a general assessment will be made on the basis of different views on the wine punishment.