Determination of Nursing Students' Psychological First Aid Practice Self-Efficacy Level and Mental Well-Being: A Multicenter Descriptive Study


Creative Commons License

EDİZ Ç., YANIK D.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.13, no.1, pp.193-202, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

This study was carried out to determine the psychological first aid practice self-efficacy level and mental well-being of nursing students. In this descriptive study, the target population is the nursing department students of seven universities in different geographical regions of Turkey that provide nursing undergraduate education. The research was completed with the participation of 422 nursing students. Research data were collected using Demographic Information Form, Psychological First Aid Practice Self-Efficacy Scale and Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale. Data were evaluated with number (n), percent (%), arithmetic mean (±), standard deviation (ss) values, independent samples t test, ANOVA and Pearson correlation test. It was determined that 60.7% of the students participating in our research had experienced a disaster before, and that the disaster experienced by 89.5% of the students who had experienced a disaster before was an earthquake. In our study, it was determined that there was a relationship between nursing students' psychological first aid (PFA) practice self-efficacy and their PFA education status and the university they attended. It was found that there was a relationship between the mental well-being of nursing students and their gender, university of education, experience of any disaster before, and PFA education. In the study, it was determined that there was a positive and moderate relationship between students' (PFA) practice self-efficacy and their mental well-being (r= 0.533, p< 0.001). In disaster management preparation, it is important to provide psychological first aid training to nursing students and thus to strengthen their psychological first aid self-efficacy and mental well-being.
Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin psikolojik ilk yardım uygulama öz yeterlik düzeyi ve mental iyi oluşlarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Tanımlayıcı tipte tasarlanmış olan bu araştırmada hedef nüfus, Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde bulunan ve hemşirelik lisans eğitimi veren yedi üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencileridir. Araştırma, 422 hemşirelik öğrencisinin katılımı ile tamamlandı. Araştırma verileri Demografik Bilgi Formu, Psikolojik İlk Yardım Uygulama Özyeterlik Ölçeği ve Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği kullanılarak toplandı. Veriler; sayısı (n), yüzde (%), aritmetik ortalama (±), standart sapma (ss) değerleri ile bağımsız örneklerde t testi, ANOVA ve Pearson korelasyon testi ile değerlendirildi. Araştırmamıza katılan öğrencilerin %60,7’sinin daha önce herhangi bir afet yaşadığı ve daha önce afet yaşayan öğrencilerin %89,5’inin yaşadığı afetin deprem olduğu belirlendi. Çalışmamızda, hemşirelik öğrencilerinin Psikolojik İlk Yardım (PİY) uygulama öz yeterlikleri ile PİY eğitimi alma durumları ve eğitim gördükleri üniversite arasında ilişki olduğu saptandı. Hemşirelik öğrencilerinin mental iyi oluşları ile cinsiyet, eğitim görülen üniversite, daha önce herhangi bir afet yaşama ve PİY eğitimi alma durumları arasında ilişki olduğu bulundu. Çalışmada, öğrencilerin PİY uygulama özyeterliği ile mental iyi oluşları arasında (r= 0.533, p< 0.001) pozitif yönde ve orta düzeyde ilişki olduğun belirlendi. Afet yönetimi hazırlığında, hemşirelik öğrencilerine psikolojik ilk yardım eğitiminin verilmesi ve böylece onların psikolojik ilk yardım uygulama öz yeterliğinin ve mental iyi oluşlarının güçlendirilmesi önem taşımaktadır.