Mantıku’t-Tayr’da Mi’rac Yolculuğu


Dinçer Özbek M.

Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, sa.55, ss.145-187, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Tasavvufî eserlerde kuş sembolü ve kuş dili tabiri derin sırlı manalara işaret etmek için sıklıkla kullanılmıştır. Ferîdüddîn Attâr’ın (ö. 618/1221) yazdığı Mantıku’t-Tayr (Kuş Dili) adlı kitapta tasavvufî sembolizmin görkemli örnekleri sunulmuştur. Eserde semboller aracılığı ile insanın Rabbine doğru olan manevi yolculuğu ve bu süreçte tecrübe ettiği haller detaylıca anlatılmıştır. Yolculuğun sonunda Rabbi ile yaşadığı özel an, fenâ hali, vahdetin idraki ve akabinde bekâ hali ile geri dönüş görselleştirilerek ifade edilmiştir. Bu makalenin amacı Mantıku’t-Tayr’da sembollerin çözümünü yapmak suretiyle mi’racı incelemektir. Makalede öncelikle Mantıku’t-Tayr’ın hikâye akışına yer verilerek, mi’rac konusuna zemin hazırlanmıştır. Ardından kuş sembolü incelenmiş, hikâyede geçen kuşların temsil ettiği manalar ele alınmıştır. Bu bağlamda hikâyenin mi’racı betimleyen sembolik bir anlatı olması üzerinde durulmuştur. İslam tarihinde mi’rac denilince akla ilk gelen Hz. Muhammed’in mi’racıdır. Velilerden ise mi’raca çıktığını ilk söyleyen Bâyezîd-i Bistâmî’dir (ö. 234/848 [?]). Ayrıca Bâyezîd, Attâr’ın hayranlık duyduğu sûfîlerden biridir. Bu nedenle hikâyedeki yolculuk ile Hz. Peygamber’in ve Bâyezîd’in mi’racları arasında benzerlikler belirlenmiştir. Bunun yanında farklılıklara da temas edilmiştir. Böylece Mantıku’t-Tayr’ın simgesel yükseliş öyküsü, yaşanmış mi’rac örnekleri aracılığıyla çözümlenmeye çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Tasavvuf, Ferîdüddîn Attâr, Mantıku’t-Tayr, Mi’rac, Kuş sembolü.

In Sufi works, the symbol of the bird and the term language of the birds are frequently used to indicate deep secret meanings. In the book Maniq al-ayr (The Language of the Birds) written by Farīd al-Dīn ‘Aṭṭār (d. 618/1221), magnificent examples of Sufi symbolism are presented. In the work, the spiritual journey of man towards his Lord and the states he experiences in this process are described in detail through symbols. The aim of this article is to review mi’raj by analyzing the symbols in Maniq al-ayr. In the article, firstly, the story flow of Maniq al-ayr is given and the ground is prepared for the subject of mi’raj. Then the bird symbol is analyzed and the meanings represented by the birds in the story are discussed. In this context, it is dwelled on that the story is a symbolic narrative depicting the mi’raj. In Islamic history, the first thing that comes to mind when it comes to mi’raj is the mi’raj of Prophet Muhammad. On the other hand, Bāyazīd Bisāmī is the first of the sufis to say that he ascended the mi’raj. Bāyazīd is also one of the Sufis whom Aṭṭār admires. For this reason, similarities were identified between the journey in the story and the mi’raj of the Prophet and Bāyazīd. In addition, differences were also touched upon. Thus, the symbolic ascension story of Maniq al-ayr is analyzed through the examples of mi’raj.

Keywords: Sufism, Farīd al-Dīn ‘Aṭṭār, Maniq al-ayr, Mi‘rāj, Bird symbol.