Hakkari Review, vol.6, no.2, pp.85-94, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
İnsan hem eğitilebilen hem de eğiten bir varlık olması açısından diğer varlıklardan ayrılır. Eğitim insanların
yaşamlarında çok önemli bir yer kaplamaktadır. Bu sebeple felsefe tarihi boyunca filozoflar bu konu üzerine
çalışmışlardır. Hemen hemen her filozof, eğitim kavramını kendi düşünce sistematiği bağlamında ele alır. Bu
çalışmada Seneca’nın düşünceleri bağlamında eğitim kavramı incelenecektir. Roma döneminin eğitim düşüncesi
Stoa filozoflarının felsefelerinde ortaya çıkmaktadır. Helenistik dönemde ortaya çıkan Stoa üç dönemden oluşur.
Stoanın eğitim anlayışı daha çok son dönem Stoasında belirgin bir seviyeye ulaşır. Bu dönem filozoflar eğitim
hakkında birbirinden farklı görüş ortaya koymuşlardır. Ancak bu görüşler içinde doğrudan eğitimle ilgili
kaynaklar çok azdır. Stoa’nın son dönem düşünürlerinden olan Seneca’nın Ahlak Mektupları eserinde kısmen de
olsa, insanların nasıl erdemli bir birey olarak yetiştirileceğine dair öneriler yer almaktadır. “Erdemli bir hayat,
eğitim yoluyla öğretilebilir mi”nin üstünde durur. Bu çalışma Seneca’nın felsefesi ışığında, eğitim anlayışını
ortaya koymayı amaçlamaktadır.