MATEMATİK ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE OLUMLU HATA İKLİMİ


Creative Commons License

Kalaç S., Özkaya M., Konyalıoğlu A. C.

DİSKALKULİ ÇALIŞMALARI-I, AKGÜN LEVENT, MUTLU YILMAZ, Editör, Vizetek yayıncılık, Ankara, ss.50-61, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Vizetek yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.50-61
  • Editörler: AKGÜN LEVENT, MUTLU YILMAZ, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Hakkari Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı matematik öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin olumlu bir hata ikliminde hata temelli aktiviteler yoluyla sınıfta daha aktif olmalarına ve akademik gelişimlerine katkı sağlamaktır. Bu araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan merkezi bir okulda görev yapan öğretmenlerin görüşleri ile Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM) tarafından matematik öğrenme güçlüğü tanısı konulmuş sekiz ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden üçü 6. sınıf, üçü 7. sınıf ve ikisi 8. sınıf düzeyindedir. Öğrenciler, RAM tarafından öğrenme güçlüğü tanısı almış olup kaynaştırma öğrencisi olarak genel eğitim sınıflarına devam etmektedirler. Ayrıca, branş öğretmenlerinden bireysel veya küçük grup destek eğitimleri de almaktadırlar. Öğretmen görüşlerine göre, söz konusu öğrenciler matematik dersinde kavramsal anlamda güçlük yaşamakta ve akademik başarı açısından sınıf düzeyinin belirgin biçimde gerisinde bulunmaktadır. Öğrencilere kademeli biçimde ve farklı zaman aralıklarında üç ayrı uygulama yapılmıştır. Birinci uygulama, öğrencilerin güçlük yaşadıkları matematik konularının belirlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Diğer iki uygulama sınıf içinde olumlu hata iklimi oluşturarak hata temelli aktiviteler yoluyla yapılmıştır. Uygulamalar neticesinde öğrencilerin olumlu hata ikliminde derse katılımının daha fazla olduğu, sorulara çekinmeden cevap verdikleri görülmüştür. Öğrenciler, son uygulama neticesinde hatalarını daha hızlı fark ettiklerini ve bazı soruları bağımsız olarak düzeltebildiklerini belirtmiş; ayrıca, hata yapmanın doğal karşılandığı öğrenme ortamının motivasyonlarını artırdığını ifade etmişlerdir. Bu doğrultuda, öğretmenlerin olumlu bir hata iklimi oluşturması ve hataları öğrenme sürecinde kullanması, öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin hem akademik başarılarını hem de psikolojik iyi oluşlarını desteklediği söylenebilir.