Lise Öğrencilerinde Şiddet Eğilimi ile Dini Başa Çıkma Durumları Arasındaki İlişki


Kartal B., AÇAR D., DILBILIR Y.

Artuklu Akademi, cilt.12, sa.1, ss.155-177, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.34247/artukluakademi.1625089
  • Dergi Adı: Artuklu Akademi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.155-177
  • Hakkari Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, lise öğrencilerinin dini başa çıkma stratejilerinin şiddet eğilimleri ile ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Ergenlik, bireylerin kimlik kazanma, sosyal ilişkiler geliştirme ve değerlerini sorgulama sürecinde yoğun fiziksel, duygusal ve sosyal değişimler yaşadığı bir dönemdir. Bu süreçte karşılaşılan sosyal baskılar, stres ve zorbalık gibi olgular, gençlerin duygusal ve davranışsal uyumlarını etkileyebilmektedir. Katılımcılar, Hakkâri ilindeki 2023–2024 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören lise öğrencileridir. Nicel araştırma paradigması kapsamında, korelasyonel araştırma modeli ve betimsel tarama yöntemi kullanılarak anket toplamda 383 öğrenciye uygulanmıştır. Bulgular, dini başa çıkma stratejilerinin ergenlerin şiddet eğilimleri ile anlamlı bir ilişki gösterdiğini ortaya koymaktadır. Pozitif ve negatif dini başa çıkma stratejileri ile şiddet eğilimi arasında olumsuz ilişkinin olduğu bulgulanmıştır.
This study aims to examine the relationship between high school students’ religious coping strategies and their' tendencies toward violence. Adolescence is a period in which individuals experience intense physical, emotional, and social changes as they go through the processes of identity formation, developing social relationships, and questioning their values. During this time, factors such as social pressure, stress, and bullying can affect young people's emotional and behavioral adjustment. The participants are high school students enrolled in the 2023-2024 academic year in the province of Hakkâri. Within the quantitative research paradigm, a correlational research design and descriptive survey method were used, and the questionnaire was administered to a total of 383 students. The findings reveal a significant relationship between religious coping strategies and adolescents' tendencies toward violence. A negative correlation was found between both positive and negative religious coping strategies and tendency toward violence.