YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN SOSYAL DESTEK ALGILARI İLE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ VE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ: VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ


Aynas S.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.18, sa.70, ss.518-537, 2019 (TRDizin)

Özet

Bu çalışmada,

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde (YYÜ) öğrenim gören yabancı uyruklu

öğrencilerin sosyal destek algıları ile psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumlarının

incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz

döneminde Van YYÜ’nin farklı bölümlerinde öğrenim gören 14 farklı ülkeden gelen

138 yabancı uyruklu öğrenci katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmanın

verileri Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği,

Yaşam Doyumu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır.

Analizlerde frekans dağılımı, aritmetik ortalama, bağımsız örneklemeleri için t testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayıları

teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, yabancı

uyruklu öğrencilerin sosyal destek algısı, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu düzeylerinin

birbirini olumlu etkilediği; kadınların aileden algıladıkları sosyal desteğin

erkeklerden yüksek olduğu saptanmıştır. Türkçe bilme düzeyinin bu öğrencilerin

sosyal destek algısı, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumlarını Türkçeyi iyi

bilmeyenlere oranla daha yüksek oranda etkilediği görülmüştür. Türkiye’de 4 yıl

ve daha fazla yaşayanların daha az yaşayanlara oranla sosyal destek algılarının

daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuçlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde,

gerçek ya da algılanan sosyal bir desteğe sahip olmanın psikolojik iyi oluş ve

yaşam doyumunu arttırmada etkili olduğu ayrıca psikolojik iyi olma durumu

açısından da koruyucu bir işleve sahip olduğu söylenebilir. Elde edilen

bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılarak öneriler sunulmuştur.