Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.18, sa.70, ss.518-537, 2019 (TRDizin)
Bu çalışmada,
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde (YYÜ) öğrenim gören yabancı uyruklu
öğrencilerin sosyal destek algıları ile psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumlarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz
döneminde Van YYÜ’nin farklı bölümlerinde öğrenim gören 14 farklı ülkeden gelen
138 yabancı uyruklu öğrenci katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmanın
verileri Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği,
Yaşam Doyumu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır.
Analizlerde frekans dağılımı, aritmetik ortalama, bağımsız örneklemeleri için t testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayıları
teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, yabancı
uyruklu öğrencilerin sosyal destek algısı, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu düzeylerinin
birbirini olumlu etkilediği; kadınların aileden algıladıkları sosyal desteğin
erkeklerden yüksek olduğu saptanmıştır. Türkçe bilme düzeyinin bu öğrencilerin
sosyal destek algısı, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumlarını Türkçeyi iyi
bilmeyenlere oranla daha yüksek oranda etkilediği görülmüştür. Türkiye’de 4 yıl
ve daha fazla yaşayanların daha az yaşayanlara oranla sosyal destek algılarının
daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuçlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde,
gerçek ya da algılanan sosyal bir desteğe sahip olmanın psikolojik iyi oluş ve
yaşam doyumunu arttırmada etkili olduğu ayrıca psikolojik iyi olma durumu
açısından da koruyucu bir işleve sahip olduğu söylenebilir. Elde edilen
bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılarak öneriler sunulmuştur.